2023 yılı Liseye Geçiş Sistemi (LGS) sınavı, aday öğrencilerin beklediği ve hazırlıklarını uzun süre önceden yaptığı bir dönem olması sebebiyle dikkatle takip ediliyor. Ancak bu yılki sınavda sorulan sorular, geleneksel yöntemlerle hazırlanan öğrenciler için beklenmedik derecede zorlu ve eleme amaçlıydı. Özellikle sayısal ve sözel bölümlerde soruların zorluğu, öğrencilerin yanıt verme oranlarını ciddi ölçüde etkiledi. Eğitim uzmanları, bu durumun sınav sistemine dair bazı kaygıları da beraberinde getirdiğini ifade ediyor. İşte detaylar...
Her yıl olduğu gibi bu yıl da binlerce öğrencinin katıldığı LGS sınavında, hem sosyal hem de psikolojik baskılar ön plana çıktı. Sınav öncesinde yapılan hazırlıklar, öğrencilerin bireysel yeteneklerini ve bilgi birikimlerini ölçme amacı güdüyor. Ancak, özellikle bu yılki eleyici sorular, genç adayların sadece akademik bilgilerini değil, aynı zamanda stresle başa çıkma yeteneklerini de sınadı. Birçok öğrenci, sınav sırasında yoğun kaygı yaşayarak, bildikleri konulardan dahi yüksek puan alamadıklarını ifade etti.
Öğrenciler, sayısal bölümde karşılaştıkları zor matematik soruları ve mantık problemleri ile beklenmedik bir mücadele içine girdiler. Kimileri, daha önce çözmüş oldukları deneme sınavlarını bile aratmayacak sorularla karşılaştı. Bunun yanı sıra, sözel bölümde ise okuduğunu anlama ve analiz etme yeteneklerini ölçen, zaman alıcı sorular dikkat çekti. Eğitim uzmanları, sınavın bu zorluğunun, öğrenciler üzerinde yarattığı psikolojiyi şu cümlelerle özetliyor: “Gelecek kaygısı, öğrencilerin başarılarını etkilemeye başladı.”
Sınavda çıkan soruların eleyici niteliği üzerine eğitmenler ve veliler, çeşitli eleştirilerde bulundu. Bazı eğitimciler, “Bu tür sorular, zeki öğrencileri değil, sadece stres ve zaman yönetimi ile başa çıkabilen adayları öne çıkarır,” derken, diğerleri ise “Eğitim sisteminin bu kadar baskıcı hale gelmemesi gerektiğini, sonuçların daha iyi değerlendirilmesi gerektiğini” savunuyor. Öğrencilerin, belirli bir seviyede bilgi sahibi olmaları, öğrenme sürecindeki gelişimlerini önemli ölçüde etkileyecektir.
Okul bazında değerlendirildiğinde, farklı okullardan gelen sonuçların da dalgalı olduğunu görmek mümkün. Özellikle özel okullarda genel başarı oranı, devlet okullarına göre daha yüksek olurken, bu durum da tartışmalara sebep oldu. Veliler, çocuklarının eğitim aldığı kurumu sorgularken, öğretmenler sınıf içindeki başarıyı artırmak adına çeşitli hazırlık programlarına yönelmeye başladılar.
Sonuç olarak, 2023 LGS sınavındaki zorlukların ve eleyici soruların arka planında yatan nedenler araştırılmaya devam ediyor. Eğitim sisteminin yeniden ele alınması ve sınavın daha adil bir şekilde düzenlenmesi yönünde talepler artmakta. Öğrencilerin geleceği, eğitimcilerin bu sorulara bulacağı yanıtlarla şekillenecek ve elbette ki, öğrencilerin bu zorlu süreçten en iyi şekilde çıkmaları en önemli hedef. Eğitimciler ve veliler, bu konudaki duyarlılıklarını artırarak daha sağlam bir sistem için çalışmalılar.